مجمع منتظران المهدی(عجل الله)-جوادیه تهران

هرکه اینجا عشق بازی میکند روز محشر سر فرازی میکند هر که آید بر در این میکده مهدیش مهمان نوازی میکند

مجمع منتظران المهدی(عجل الله)-جوادیه تهران

هرکه اینجا عشق بازی میکند روز محشر سر فرازی میکند هر که آید بر در این میکده مهدیش مهمان نوازی میکند

مراسم عزاداری فاطمیه دوم

  

برای مشاهده خلاصه سخنرانیهای استاد غلامرضا کریملو لطفاً به ادامه مطلب مراجعه فرمائید. 

بسمه تعالی 

خلاصه مباحث مطرح شده در سخنرانیهای استاد غلامرضا کریملو 

فاطمیه سال 1390-مجمع منتظران المهدی (عجل الله) جوادیه تهران 

 

شب اول: پنجشنبه مورخ 15اردیبهشت سال 90. 

  • موضوع بحث اصلی: جوشن عشاق(شرح و تفسیر اسامی متبرکه خداوند متعال مذکور در دعای شریف جوشن کبیر).  
  • بحث این جلسه: نام چهارم از فقره 96دعای جوشن کبیر.   

"یا من هو بمن استحفظه رقیب" 

ای کسی که هر کسی امورش را به او بسپارد نگهبان و حافظش خواهدبود. 

  1. معنای کلمه رقیب: نگهبان و حافظ. 
  2. این اسم مربوط به صفت عمومی خداوند متعال بوده  و شامل همه اشیاء و انسانها و حیوانات می شود."و کان الله علی کل شیء رقیبا: خداوند برهمه چیز حافظ و نگهبان است." 
  3. در مورد عموم انسانها نیز چه بخواهند و چه نخواهند؛ خداوند متعال  دائماً نگهبان و حافظ  آنهاست."ان الله کان علیکم رقیبا: بدرستی که خداوند بر همگان نگهبان و حافظ است".سوره نساء آیه 1). 
  4. فرستادن انبیاء و اوصیاء از نشانه های رقیب بودن خداوند است. از مضمون این اسم و آیات الهی که به رقیب بودن خداوند اشاراتی داشته اند، می توان متوجه شد که خداوند به بندگان می گوید که به او اعتماد و اطمینان کنند چرا که  علاوه بر نگهبانی و حفاظت عمومی که در مورد همه چیز وجود دارد، بصورت اختصاصی نیز نگهبان و حافظ بندگان است.    
  5. مضمون این فقره دعای جوشن کبیر این است که هر کسی ببیند چه چیز با اهمیت و با ارزشی دارد که می خواهد آن را به خدا بسپارد. قران کریم سرگذشت انسانهایی را که با ارزشترین امورشان را به خداوند سپرده اند، بیان نموده:   
  • حضرت مریم (س) هنگامی که مورد تهمت قرار گرفت؛ تنها موجودی با ارزش و با اهمیتش که  آبرویش بود را به خداوند سپرد. و خداوند به بهترین وجه از آبروی آن بانوی بزرگوار حفاظت کرد."انت الرغیب:خداوندا تو نگهبان من بودی"(سوره مائده آیه 117). 
  • مادر حضرت موسی (ع) هنگام سپردن فرزندش به رود نیل؛ او را به خداوند سپرد و خداوند هم به عالیترین صورت او را محافظت و سرپرستی نمود.  

    6. نمونه های دیگری از اعتماد بندگان به رقیب بودن خداوند متعال: 

  • زلزله بوئین زهرا:دو دزد برای سرقت به منزلی مراجعه می نمایند؛ در هنگام دزدی، نوزاد آن خانه از خواب بیدار شده و شروع به گریه می کند. یکی از دزدها (نقل کننده این داستان) بچه را بیرون می برد تا بقیه بیدار نشوند. اما سایرین هم با صدای بچه از خواب بیدار شده و برای پیداکردن بچه به بیرون از منزل می روند. در همین لحظه زلزله اتفاق می افتد و صاحبخانه و خانواده اش زنده می مانند و لی یکی از دزدها که در خانه مانده بود در زیر آوار می ماند. وقتی صاحبخانه از موضوع خبر دار می شود بیان می کند که من به وصیت پدرم همواره خانواده ام را به خدا می سپارم و تنها خدا حافظ و نگهبان خانواده ام بوده است. 
  • مرد زنبیل فروش:مرد زنبیل فروش زیبا رویی بود که کنیز یکی از پادشاهان آن زمان با نیت زنا و کامجویی؛ به بهانه ای او را به داخل قصر  می کشاند. مرد زنبیل فروش  از کنیز فرصتی طلب کرده و در این حال خودش را از شر شیطان به خدا می سپارد . ناگهان چشمش به پله های پشت بام افتاده و به سرعت از طریق پشت بام متواری می شود. وقتی به منزل می رسد همسر و خانواده اش از سرنوشت زنبیل ها و درآمد آن روز می پرسند. مرد جواب می دهد زنبیل ها را به کسی داده ام که قرار است بعداً پول آن را بدهد. همسر مرد با ناراحتی گلایه می کند که امروز برای خوردن هیچ چیز ندارند. در این موقع همسایه ای که برای گرفتن امانت وارد منزل آنان شده بود با عجله به همسر مرد زنبیل فروش مراجعه نموده و می گوید: نانها در تنورتان نزدیک است بسوزد چرا آنها را در نمی آورید. مرد زنبیل فروش در این لحظه به همسرش می گوید آن کسی که زنبیل ها را به او دادم  قرار بود بعداً حساب نماید اما ظاهراً نقدا حساب کرده است. 
  • نقل قول سید علی بهبهانی از پدرش:در هنگام سفر به مکه با کشتی ناگهان حیوان عظیم الجثه ای نوزادی را که با دهان حمل می کرد به داخل عرصه کشتی انداخت. برای یافتن مادر یا خانواده نوزاد قایقهایی را روانه کردیم، زن بیهوشی پیدا شد. زن پس از بهوش آمدن گفت کشتی ما غرق شد و همسر و خانواده ام از بین رفتند و فقط من و نوزادم و یک مرد دیگر زنده ماندیم. در شرایطی که روی چوب ها شناور بودیمَ؛ آن مرد بازمانده از کشتی به جهت کامجویی مزاحمم شد و برای دست یافتن به من به سراغ بچه آمد. در این موقع بچه را به طرف آب پرتاب کرده و او را به خدا سپردم. بعد موجی آمد آن مرد را به طرفی پرتاب کرد. بعد در حالی که به فکر نوزادم بودم موجی مرا به طرف دیگر پرتاب نمود و دیگر هیچ چیز نفهمیدم تا در عرصه کشتی شما به هوش آمدم. وقتی نوزاد را به او دادیم آن زن خداوند را شکر نموده و گفت من که با اطمینان به خدا فرزندم را به دریا پرتاب کردم، اطمینانم به خداوند برای نگهبانی و حفاظت بندگان بیش از پیش شد.    

نتیجه گیری:توصیه می شود هر روز صبح خودمان؛ اعتقاداتمان؛ دینمان؛ خانواده مان و هرچیز با ارزش و با اهمیتی که داریم را به خداوند متعال بسپاریم تا او حافظ و نگهبان و رقیب آنها باشد و به خوبی و در بهترین صورت از آن نگهبانی و محافظت نماید. انشاءالله 

 

شب دوم: جمعه مورخ 16اردیبهشت 90. 

  • موضوع بحث اصلی: جوشن عشاق(شرح و تفسیر اسامی متبرکه خداوند متعال مذکور در دعای شریف جوشن کبیر).  
  • بحث این جلسه: نام اول از فقره ۱۷دعای جوشن کبیر.   

"یا مومن" 

  1. این نام مبارک خداوند متعال در آیه ۲۳سوره مبارکه حشر نیز آمده است. 
  2. وجه تسمیه این نام به خداوند متعال در دو جهت می باشد: 

اول اینکه) موجودات از ناحیه خداوند در امان و امنیت کامل هستند. 

دوم اینکه) خداوند متعال همواره  خطرها و ضررها را از موجودات دفع می نماید.  

  • اگر بندگان بخواهند این نام و خصوصیت خداوند را به خود بگیرند، می بایست حتی به قدر ذره ای؛ ظلم و آزار آشکار و نهان به هیچیک از بندگان نداشته باشند و در عین حال خطرات و ضررها را از انسانها و خلایق دفع نمایند. 

3. آزار و اذیت همسایه (بوسیله سرو صدا و... )؛ بر هم زدن آرامش و سکوت افراد از طریق صدای بوق یا ضبط ماشین؛ صدای بلندگوی هیئت و مسجد و...) و نمونه های فراوان دیگر که همانا رعایت نکردن حق و حقوق همسایه و دوستان و  همشهریان می باشد با وجود ظاهر کوچک و خفیف؛ از مصادیق ظلم و ستم بوده و از ناحیه هرکس سرزند (مسلمان یا غیر مسلمان؛ مذهبی یا غیر مذهبی) انسان را از نام و خصوصیت مؤمن دور می کند. همانگونه که امام صادق علیه السلام فرموده اند: مؤمن کسی است که به هیچکس ظلم نکند.

 

نتیجه گیری: برای اینکه مظهر نام مؤمن خداوند باشیم می بایست حتی به اندازه ذره ای به هیچ کس ظلم و ستم روا نداشته و همواره سعی و تلاش کنیم که خطرات و ضررها را از بندگان و موجودات خداوند دفع نماییم و بدانیم که تنها راه میانبر برای رسیدن به خدا که از راههای دیگر (ریاضت و عبادت و...) کوتاهتر است؛ همانا خدمت به خلق خداوند می باشد. امیدواریم تمامی شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام با ظلم و ستم روا نداشتن به انسانها و با خدمت به خلق و دفع ضرر از آنها؛ مظهر نام مبارک و مقدس "مؤمن" باشند. انشاءالله.    

 

شب سوم: شنبه مورخ 17 اردیبهشت ماه.

  • موضوع بحث اصلی: جوشن عشاق(شرح و تفسیر اسامی متبرکه خداوند متعال مذکور در دعای شریف جوشن کبیر).  
  • بحث این جلسه: نام چهارم از فقره 6دعای جوشن کبیر.   

"یا من خضع کل شیء لهیبته

ای کسی که هر چیزی خاضع و فروتن است بخاطر هیبت او. 

  1. معنای کلمه خضوع: آرام گرفت - فروتنی کرد.  
  2. آسمانها؛ زمین؛ خورشید و ستارگان توسط عظمت و هیبت خداوند آرام و خاضع گردیده اند بطوری که در کمال آرامش و خضوع به گردش خود ادامه می دهند و در زمان قیامت به امر خدا ماهیت ناآرام خود را نشان خواهند داد.  
  3. در میان خلایق فقط انسان است که همواره از حالی به حال دیگر تبدیل شده و برخی اوقات خاشع است و برخی اوقات سرکش. نماز خواندن دستوری است برای خضوع انسان به عبارت دیگر با سرافکندگی انسان در حال نماز؛ با سائیدن سر و بینی به خاک؛ ارزش نماز که همانا خضوع و خشوع است؛ نمایان می شود. اگر انسان نمازگزار خضوع نداشته باشد و در زندگی روزمره اش با اطرافیان و زیردستان با غرور و تکبر و زورگویی برخورد کند؛ نشان می دهد که نمازش نماز واقعی نیست. 
  4. معنای کلمه هیبت: شکوه- جلال- عظمت و بزرگی. 
  5. هیبت دو نوع دارد. یکی هیبت ظاهری که همان قدرت و زور و ثروت و ... است که مردم از ترس قدرت و عظمت ظاهری این افراد از او اطاعت می کنند. این نوع هیبت شامل زمان بوده و با گذشت زمان از بین می رود.همانگونه که عظمت و بزرگی سلاطین و نمرودیان و فرعونیان و دیکتاتورهای جهان از بین رفته و در این زمان هیچ اثری از آن وجود ندارد      . نوع دوم؛ هیبت باطنی یا معنوی است که همان حکومت بر دلهاست. تسخیر دلها بوسیله محبت و دوستی. زنده و جاوید بودن یاد و نام پیامبر اکرم (ص)؛ حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)؛ حضرت فاطمه زهرا (س)؛ امام حسین (ع) و سایر ذوات مقدسه ائمه اطهار علیه السلام نشان از هیبت باطنی؛ معنوی و محبتی آن بزرگواران است. این نوع هیبت مشمول زمان نشده و باگذشت سالها و قرنها نه تنها از بین نمی رود بلکه بیش از پیش شعله ور تر می شود. 
  6. در اینجا ما باید از خودمان بپرسیم عبادت و اطاعت ما از خداوند متعال بخاطر کدام هیبت خداست. آیا از ترس خداوند از او اطاعت می کنیم؟ آیا فقط به شوق رفتن به بهشت و از ترس رفتن به جهنم از او اطاعت می کنیم؟ و یا آیا عبادت و اطاعت ما از خداوند بخاطر عظمت و محبت خداست؟ بی شک اگر عبادت و اطاعت ما بخاطر عظمت و  محبت او باشد. با ارزش تر از اقسام دیگر عبادت و اطاعت خواهدبود.  

نتیجه گیری:  

اولاً) اگر می خواهیم مظهر این نام و خصوصت خداوند متعال باشیم باید سعی کنیم که با اطرافیان و زیردستان با مهر و محبت و دوستی رفتار کنیم و بجای حکومت زور و زورگویی بر قلبها و دلهای آنان حکومت کنیم.  

ثانیاً) اگر می خواهیم بندگان خدا را با خداوند متعال آشنا کنیم و یا اگر می خواهیم آنان را به عبادت و اطاعت از خداوند تشویق کنیم؛ (بویژه درخصوص جوانان و نوجوانان) شایسته است بجای بکاربردن زور و فشار؛ مهربانی و محبت و دوست بودن خداوند را معرفی کنیم. در اینصورت بندگان خدا با اشتیاق کامل و با شوق عظمت و محبت خدا؛ سختی عبادت و اطاعت را به جان خود خواهندخرید. و در غیر اینصورت عبادت و اطاعت به یک عمل تکراری و اجباری و بدون جذابیت و به یک امر فقط از سر تکلیف تبدیل خواهدشد و بس. 

ثالثاً) دوستداران و محبین اهل بیت عصمت و طهارت بدون هیچ چشمداشت و اجر مزدی و فقط بخاط دلشان به هیئات و عزاداری ها رفته و به آن ذوات مقدسه عرض ارادت  و خدمت می کنند. اما متأسفانه بعضاً در مورد خالق رحمان و رحیم این احساس را تجربه نکرده اند. توصیه می شود عبادت و اطاعت خداوند نیز فقط بخاطر محبت و بخاطر خود خدا باشد. بدین ترتیب عبادت و اطاعت ارزشمند شده و باعث تعالی و رشد انسان خواهدگردید. انشاءالله  

دوستان محترم می توانند با مراجعه به قسمت دریافت صدا و تصویر این سایت؛ فایلهای صوتی سخنرانی استاد غلامرضا کریملو و همچنین مداحی ذاکرین محترم آقایان حاج حمید آزاد و کربلائی محمدصادق صفا در جلسات ایام فاطمیه و سایر جلسات مجمع منتظران المهدی (عجل ا...) را دریافت نمایند. التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد